Kontakta oss info@hk-green.eu

Klagomålsförhållanden lucullus sro

Detta reklamationsförfarande är giltigt från 01.01.2016 och finns tillgängligt på säljarens säte eller som en handling hos LUCULLUS sro

Allmänna bestämmelser

Klagomålsförfarandet beskriver det normala affärssamarbetet mellan köparen och företaget LUCULLUS sro med säte på Pribinova 4, 811 09 Bratislava, ID-nummer: 50 169 971 (nedan kallad säljaren) och filialen för retur av varor och reklamationer LUCULLUS sro, SNP 264/3, 059 21 Svit.

Köparen är skyldig att bekanta sig med reklamationsförfarandet och de allmänna villkoren innan varorna beställs. Genom att ta över varorna från säljaren godkänner de reklamationsförfarandet nedan. Om varorna inte övertas personligen, innebär övertagandet av varorna tidpunkten för leverans till den första transportören.

Som garantibevis (garantibevis) utfärdar Säljaren ett köpedokument (faktura - nedan endast garantibevis) för varje köpt vara med alla nödvändiga uppgifter för tillämpningen av garantin (varans namn, garantins längd, pris, kvantitet, Produktkod ....) .

Garantilängd

  1. Garantiperioden börjar på dagen för mottagandet av varan av köparen. Den lagstadgade garantitiden är vanligtvis 24 månader. Säljaren kan förlänga denna lagstadgade period. Garantiperiodens längd är alltid markerad på garantikortet (i garantikolumnen).
  2. Garantitiden består av den lagstadgade perioden (24 månader) och vid behov en förlängd period. Inom den lagstadgade garantiperioden regleras klagomålet av civillagen nr. 40/1964 Coll. § 619-627 med beaktande av dessa reklamationsregler. I händelse av en förlängd period styrs reklamationen uteslutande av dessa regler.
  3. Ett undantag kan vara varor som säljs med rabatt (varor skadade, begagnade, ofullständiga etc.). Om köparen är en konsument och om varan används är säljaren inte ansvarig för fel som motsvarar den användningsgrad eller slitage som varan hade vid övertagandet av köparen. Rättigheterna från ansvaret för defekter i varan upphör att gälla om de inte har utnyttjats inom 24 månader från dagen för mottagandet av varan av köparen. Säljaren får efter överenskommelse med köparen förkorta denna tid, dock inte under 12 månader. Denna period ska anges av säljaren i köpehandlingen. För varor som säljs till lägre pris på grund av fel eller ofullständighet omfattar garantin inte defekter för vilka ett lägre pris avtalats.
  4. För utvalda produkter är tillverkarens garanti begränsad till icke-konsumentköpare. Slutkundens (konsumentens) lagliga rättigheter påverkas inte på något sätt, garantin för dem gäller enligt lagen.

Garantivillkor

  1. Köparen är skyldig att kontrollera försändelsens skick tillsammans med transportören omedelbart vid leverans (antal paket, integritet av tejpen med företagets logotyp, skada på kartongen) enligt bifogad fraktsedel. Köparen har rätt att vägra att ta emot en försändelse som inte överensstämmer med köpeavtalet genom att försändelsen till exempel är ofullständig eller skadad. Om Köparen accepterar en sådan skadad försändelse från transportören är det nödvändigt att beskriva skadan i transportörens överlämningsprotokoll.
  2. Ofullständig eller skadad försändelse måste omedelbart rapporteras via e-post till adressen: reklamacie@hk-green.sk, skriv en journal över skadan med transportören och skicka den utan onödigt dröjsmål via e-post eller post till säljaren. Ytterligare krav för ofullständighet eller yttre skada på försändelsen ger säljaren möjlighet att bevisa att detta inte är ett brott mot köpekontraktet.
  3. Garantin täcker inte defekter som orsakats av felaktig hantering, otillräcklig eller olämplig behandling, till följd av naturliga förändringar i de material som varorna är tillverkade av, till följd av eventuella skador från användaren eller tredje part eller annat felaktigt ingripande.

Metod för utrustning för reklamationer

Om köparen är en konsument utan ID:

Om det är ett fel som går att åtgärda kommer varan att repareras. Om reparation inte är möjlig och felets art inte hindrar normal användning, kan säljaren komma överens med köparen om en skälig rabatt på varans pris. Vid rabatt är det inte möjligt att göra anspråk på detta fel senare. I händelse av att det är omöjligt att hantera reklamationen med något av ovanstående alternativ kommer en kreditnota att utfärdas till köparen.

Vid fel som inte kan avhjälpas och som hindrar saken från att användas på rätt sätt som sak utan fel, kommer säljaren att erbjuda köparen byte av defekt vara mot vara med samma eller liknande prestanda eller utfärda en kreditnota.

Om köparen är en enhet med ID-nummer:

Om det är ett fel som går att åtgärda kommer varan att repareras. Om reparation inte är möjlig och felets art inte hindrar normal användning, kan säljaren komma överens med köparen om en skälig rabatt på varans pris. Vid rabatt är det inte möjligt att göra anspråk på detta fel senare.

Om det är fråga om ett fel som inte kan avhjälpas och som hindrar att saken utan fel används som en sak, har säljaren rätt att byta ut den defekta varan mot en vara med samma eller liknande prestanda eller utfärda en kreditnota.

  1. Säljaren hanterar reklamationer på varan utan onödigt dröjsmål, dock senast 30 dagar från dagen efter reklamationen från köparen. Denna period är inte bindande för köparen, som använt ID-numret vid köpet och därför regleras hans förhållande till säljaren av handelsbalken.
  2. Efter att ett berättigat klagomål har avgjorts förlängs garantiperioden med klagomålets varaktighet. Vid omotiverad reklamation förlängs inte garantitiden. Om reklamationen avgjordes genom byte, anses en annan möjlig reklamation vara den första reklamationen av varor. (Reklamationens varaktighet räknas från dagen efter mottagandet till den dag reklamationen är avgjord. Inte förrän köparen hämtar ut den. Kunden informeras om regleringen via den e-post som han uppgett vid köpet.)
  3. Efter att reklamationen har avgjorts kommer säljaren att meddela köparen att reklamationen upphör antingen per telefon eller via e-post. Om varorna skickats av en transporttjänst kommer de automatiskt att skickas till köparens adress efter bearbetning. Om köparen av tekniska skäl inte får e-postmeddelandet inom den lagstadgade enmånadsperioden har köparen möjlighet att automatiskt inställa sig på reklamationsavdelningen, där reklamationen kommer att behandlas och utfärdas vid inlämnandet av det ursprungliga reklamationen. .
  4. Vid utebliven avhämtning av de begärda varorna inom 60 dagar från den dag då reklamationen lämnades in, har säljaren, enligt § 656 i civillagen, rätt att ta ut beloppet för lagring när reklamationen tas bort. Detta belopp är satt till 0,50 EUR/dag för varor upp till 5 kg.

För företaget LUCULLUS sro

Utarbetad i enlighet med civillagen. Nej. 108/2000 Coll. , Handelslagen. och relevanta ändringar av Coll